ارتباط افزایش خطر کتواسیدوز دیابتی با داروهای مهار کننده‌ی SGLT2

 8 ژوئن 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که کلاس‌ دارویی مهار کننده‌های SGLT2 با افزایش خطر کتواسیدوز دیابتی یا DKA در ارتباط است.

 مهار کننده‌های SGLT2 برای درمان دیابت نوع 2 در بسیاری از کشورها تجویز می‌شوند اما ارتباط آنها با کتواسیدوز دیابتی که یکی از عوارض کوتاه مدت و خطرناک دیابت است تاکنون چندین بار در مطالعات گزارش شده است.

در سال 2015، سازمان غذا و داروی آمریکا، هشداری را در مورد ارتباط این کلاس دارویی با کتواسیدوز دیابتی منتشر نمود و آژانس تنظیم مقرارت محصولات بهداشتی و پزشکی در سال گذشته، از متخصصان مراقبتهای بهداشتی درخواست کرد که میزان کتون بیمارانی با علایم DKAکه تحت درمان با این گروه دارویی هستند را حتی اگر مقدار قندخون آنها به مقدار طبیعی نزدیک باشد، اندازه‌گیری کنند.

در این مطالعه‌ی جدید دانشمندان بیمارستان زنان و دانشگاه Brigham دریافتند که احتمال بروز DKA در بیماران تحت درمان با داروهای مهار کننده‌ی SGLT2 در مقایسه با سایر داروهای دیابت دو برابر بیشتر است.

با این حال، محققان تاکید کردند که این خطر هنوز هم  بسیار نادر است و حدود یک مورد از هر 1000 بیمار تحت درمان با مهار کننده‌های  SGLT2 را شامل می شود.

 در این مطالعه 40 هزار بیمار تحت درمان با مهار کننده‌های SGLT2 توسط محققان مورد بررسی قرارگرفتند و با بیمارانی که تحت درمان با داروهای مهار کننده‌ی DPP4 بودند، مقایسه شدند.

 پس از 180 روز، 55 نفر از بیماران تحت درمان با مهار کننده‌های SGLT2، کتواسیدوز دیابتی را تجربه کردند، درحالیکه در گروه  مهارکننده‌های DPP4، تنها 26 نفر دچار کتواسیدوز دیابتی شدند.

 نویسنده‌ی رهبر این تحقیق دکتر Fralik گفت: درحالیکه DKA درمیان بیماران تحت درمان با مهار کننده‌های SGLT2 غیر معمول است، اما پزشکان باید به علایم و نشانه‌های DKA در این بیماران توجه کنند این علایم شامل کم آبی بدن، افزایش ضربان قلب و استفراغ است.

دکتر Fralik گفت: کتواسیدوز دیابتی یکی از عوارض جانبی این بیماری است که معمولاً در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دیده می‌شود و به همین دلیل پزشکان غالباً انتظار وقوع آن را در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ندارند، این بدان معناست که خطر بروز DKA ممکن است در واقع حتی بالاتر از آنچه که گزارش می‌شود، باشد.

 نتایج این تحقیق در مجله‌ی New England Journal of Medicine منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/new-study-links-sglt2-inhibitors-to-increased-risk-of-diabetic-ketoacidosis-92381475.html